Monday 24 October 2011

Sommige woorden van Advies. . . Op advies

Door: Ira Allen
Jaren en jaren na de pensionering van de oorspronkelijke Abby van Dear Abby roem, over de hele wereld zijn columnisten blijft aanbieden, antwoorden op mensen die de meest urgente, private en persoonlijke vragen (nou ja, die zij nodig hebben om in het openbaar aandeel in de krant, in ieder geval ). Veel van dat advies, in mijn opinie, is behoorlijk verschrikkelijk. Maar dat is niet het onderwerp van dit artikel.
Dit artikel gaat over begrijpen wat we zoeken als we op zoek naar advies. Er zijn mensen die hebben gesuggereerd dat het advies-werkende werkzoekenden gewoon echt de bevestiging willen dat hun perspectief juist is, en ik ben er zeker van is dat niet zonder kern van waarheid. Maar ook dat vraagt ​​om een ​​grotere vraag: waarom doen we het gevoel dat we nodig hebben dat de bevestiging in de eerste plaats? Waarom voelen we ons alsof we advies nodig?
Ik vraag dit omdat advies lijkt kwalitatief anders dan, zeg, input. Als ik vraag om uw advies, ik ben al kredietverlening uw woorden de mogelijke status van de waarheid, van gezag. Op een bepaald niveau, ik verwacht van u een overkoepelende oplossing voor (misschien een die bevestigt wat ik al heb verzinnen, of misschien een die mij bevrijdt van de verantwoordelijkheid van de proppen komen met een in de eerste plaats), een besluit. Als ik uw advies, alles wat overblijft is voor mij tot het besluit dat je hebt gemaakt te voeren.
Als ik vraag om uw input, in tegenstelling, ik gebruik de metafoor van een machine, ik zal uw input te nemen, te combineren met andere onderdelen van de input, proces de partij, en verwerken van een afgewerkt product: et voila! Een besluit. Dus, als ik vraag voor uw inbreng, het lijkt alsof ik ben meer directe controle over de uiteindelijke beslissing te behouden. Als ik vragen voor uw advies, ik afstand doet van die verantwoordelijkheid, of althans te doen alsof.
Maar dit brengt ons terug naar die verontrustende scenario: doen alsof. Waarom zou ik doen alsof heb je nodig om een ​​beslissing te nemen voor mij, toen wat ik echt wil wordt voor u om de beslissing die ik al hebt gemaakt controleren? (Niet dat dit altijd het geval is met verzoeken om advies-verre van dat, maar het is zeker nog vaak genoeg het geval het overwegen waard.) Zou het niet logischer, juist in dit geval, om te vragen voor uw inbreng? Er tenminste niet zou worden deze valse gevoel dat je wordt geplaatst in een gezaghebbende positie, terwijl het in feite heb ik al gediend als mijn eigen gezag (dat wil zeggen, hebben de beslissing genomen voor mezelf al).
Maar dit krijgt precies op de kern van het concept van het advies zelf. Waarom hebben we advies nodig? Juist omdat we niet kunnen vertrouwen dat onze eigen autoriteit. Weten we dat, over het geheel we niet kunnen worden vertrouwd om consequent crunch de nummers, proces de input, en produceren sane en wijs beslissingen. Hoe weten we dit? Omdat we altijd weten, op een bepaald niveau, dat de wereld is veel groter dan we effectief kunnen door-denken zelfs voor een bepaalde beslissing, ook zoiets simpels als het al dan niet onze tanden te poetsen voor het naar bed-tijd. Toegegeven, doe meesten van ons beheren te komen tot een beschikking betreffende deze oh-zo-moeilijke vraag maar ik vermoed dat onderzoek zou onthullen dat meeste van onze motivaties voor deze actie kan teruggevoerd worden het gezaghebbend gewicht van onze ouders 'voices, the geweldige advies-gevers, onze eerste goden.
Fundamenteel voor deze en andere redenen om veel om op te gaan hier (ik ruik een deel II?), De meesten van ons ten minste (of de meeste) vaag van bewust dat het maken van enige vorm van besluit over onze eigen gezag is de hoogte van waanzin. In een wereld zo complex is als die waarin wij leven, waar elke beslissing kan mogelijk verspreid over de hele wereld (denk aan: The Butterfly Effect), wie zijn wij om nog ooit gedacht dat we konden aptly rekening te houden met alle noodzakelijke elementen voor een beslissing.
En zo komen we kijken naar anderen-big anderen, zegt filosofe Slavoj Zizek, na psychoanalyticus Jacques Lacan: degenen die geacht te weten. We willen een gevoel van veiligheid en zekerheid te voelen, en we weten op een van fundamenteel belang dat in die zin om ons zelf aanbod zou absolute waanzin zijn, dus zoeken we het advies van onze grote anderen, van wie we vertrouwen om te weten. Wij zoeken advies (veel vaker dan input, echt waar) omdat we willen voelen in staat om vertrouwen in onze eigen beslissingen naar rechts te zijn. En, paradoxaal genoeg misschien, kunnen we alleen maar vertrouwen op onze eigen beslissingen wanneer ze niet echt alleen onze eigen.
Tune in volgende maand voor meer Advies over Advice, met enkele overweging van de rol van taal in dit alles. . . .

No comments:

Post a Comment